Предприемачеството като начин на мислене и поведенческа култура

Универсална дефиниция на предприемач е трудно да бъде намерена.

Думата предприемач произхожда от френската дума entrepreneur и означава откривател на новости или посредник.

В продължение на хилядолетия велики умове като Ришар дьо Кантийон, Адам Смит, Франк Найн и много други преоткриват смисъла на икономическия феномен, наречен предприемачество. Веднага се съгласяваме с тях, че предприемач е човек, който, излизайки на пазара, продава или купува стоки и услуги с цел печалба. Тези хора се различават от останалите с умението си да влагат оскъдни средства и ресурси, а да печелят много.

Предприемач

Доходността при предприемачеството се оценява с лихвени проценти. За да бъде успешен един предприемач, е необходимо средствата и ресурсите, които той е инвестирал на дадено място, да носят по-голяма печалба, отколкото ако са били инвестирани другаде.

Благодарение на предприемачеството световната икономика започва да намалява пилеенето на ценни ресурси.

Това е породено от търсенето на иновации, които са предимно в предвижданията за пазарната структура, базирана на определени несъответствия между моментното й ценово състояние и бъдещите прогнози. Смята се, че успешен предприемач е този, който съумява пръв да долови следващите ходове на икономиката.

Тези успешни предприемачи си приличат по това, че имат дългосрочна визия, която е свързана с поемането на премерени рискове с цел разрастване на възможностите за стартиране на бизнес. Това създава идеални условия за миксиране на вече установени правила на работещи системи. Предприемачеството е тясно свързано с организирането и търсенето както на нови, така и на вече съществуващи, но не толкова развити пазарни ниши. А това търсене е своеобразно изявяване на творческата личност на хората, което освен ползи от икономически и социален аспект, носи и личностна удовлетвореност.

Уменията, които един предприемач трябва да притежава, за да бъде конкурентоспособен и да може успешно да управлява и прилага различните инструменти, са знание в определена сфера, упорство, дързост, скорост и адекватност спрямо пазарното състояние. Разработването на иновативни стратегии и проекти изисква прилагането на различни иновативни методологии, както, разбира се, и далновидност и добро планиране.

Според проучване, направено от Робърт Хирш.

Да бъдеш предприемач означава да създадеш стойност, като инвестираш необходимото време, за да може това да се случи, както и като умееш да поемаш рискове от различно естество. Предприемачеството е вид компетенция, която разкрива личностни характеристики като разпознаване и оценяване на възможностите, планиране и умение да управляваш социалната, културната и финансовата част от процеса.

Предприемачеството може да бъде дефинирано по различни начини.

В зависимост от особеностите на професионалното направление на бизнеса и личностните качества на предприемача. Разбира се, не трябва да подценяваме и колко много неща зависят от външните условия – готовността на пазара и моментното икономическо състояние например. Те биха могли да имат влияние върху успеха на идеята на предприемача, но не изцяло. Всъщност почти всичко зависи от уменията на самия предприемач.

Изхождайки от гледната точка, че стартирането на бизнес е изкуство, качества като въображение, самокритика, инициативност, комуникационни умения, ефикасно мобилизиране на човешките ресурси, способност за адаптация в несигурни и неясни времена, както и скорост при вземане на решения са от изключително значение. Според доклад на тема “Предприемчивост и инициативност”, изготвен от Европейския съюз, предприемачеството е една от осемте основни компетенции, които трябва да придобием в живота си.

Основната разлика между предприемача и бизнесмена е умението на първия да превърне всяка една идея в действие. Предприемачеството е процес, при който или се ражда нов бизнес, или се подобрява вече съществуващ такъв. И винаги това е от полза за хората.

Затова което и от двете да изберете за себе си – не се колебайте, заслужава си!