Обучения за всеки или защо е важно да не спираме да учим

Служителите биват оценявани на база знанията и уменията си ежедневно. Затова е важно да знаем как да се откроим.

Спомняте ли си, когато завършвахте университет и мислехте, че изпитите и оценките са вече минало?

Не отнема много време и всички бързо разбираме, че на работното място също ни изпитват и ни поставят оценки. Просто вече под друга форма.

Динамиката и желанието за постоянно развитие са определили условия на работа, при които служителите са често оценявани на база техните знания, сравнени с тези на колегите им. Но за разлика от учене за придобиване на квалификационна степен, правилата и критериите на работното място търпят чести промени. Това се случва в следствие на постоянното откриване на нови технологии, желания от страна на клиентите, законодателство или просто защото има нов ръководител с различна визия за екипа и работния процес. Всички тези фактори оказват влияние върху служителите.

Според проучване, проведено пред 2012 г. от Националния образователен и работен институт за Англия и Уелс:

Има силна връзка между ученето и продължителната работоспособност. Служители, които преминават през обучителни дейности, са по-способни да се адаптират към променящите се изисквания на работното място. Освен това, придобиването на допълнителни знания допринася за конкурентното им предимство. Кандидати, които демонстрират съвестно отношение към кариерното си развитие, постигат по-високи професионални резултати на база на мотивация и ангажираност. Тяхната готовност да продължат да се учат също разкрива качества като гъвкавост, приспособимост и желание за постоянно усъвършенстване. Всички тези характеристики имат положителен ефект върху процеса на подбор на кадри в една организация.

Благодарение на възможността за постоянното обучение на заети лица те могат да учат и да се развиват по следните направления:

Подобряване на ефективността

Кои са сферите на работа, които служителят намира за трудни или иска да бъдат подобрени? За идеи по тези въпроси трябва да бъдат взети предвид производителността на база изминали рецензии и мненията на директния мениджър, колеги и служители от департамента по човешки ресурси. За да бъдат подобрени вече идентифицираните сфери, е необходимо служителят да премине през лекция, ментор програма, съпроводено четене, онлайн обучение и други. Например, ако е известно, че комуникационните умения заемат все по-голяма част от работното ежедневие на даден служител, това би открило възможност за провеждане на обучение по темата от друг служител, който притежава дадените умения, или директно от мениджъра, който да съпътства служителя по време на развиването на комуникационните му умения.

Сравнителен анализ на пазара на труда

Проучването на пазара на труда е препоръчителна стъпка дори и за вече трудово заетите хора. Причината за това е, че откъсването от средата на търсене на нови кариерни предизвикателства става причина за загубата на адекватна представа за пазара на труда. Дори и даден служител да не е в търсене на нови кариерни висоти, е полезно да проявява интерес към обяви за работа, и по-специално към изискванията в тях, които са сходни към сегашната му заетост, или към други възможности. Например изискванията в дадена обява за работа дали отговарят на уменията, притежавани от него? Ако не, това може ли да е следствие от липсата на професионална квалификация? И други въпроси, които е ценно да си зададе всеки.

Актуализиране на знанията

Някои професии налагат периодично тестване на знанията, за да могат да се опресняват и затвърждават. Без да се взема предвид дали това е изискване или не, е хубаво да имаме адекватна самооценка на база личностните ни качества и умения и да ги сравняваме с моментното състояние на пазара на труда. Липсата на тези самооценка и сравнение би ни направила по-малко конкурентоспособни и би довела до евентуалното излагане на работодателя на риск. В днешния дигитален свят възможностите за обучение и професионална реализация са на практика неограничени. Необходими са ни само любопитство и желание за работа.

Личностни умения

Предприемачеството като начин на мислене и поведенческа култура

Всяка позиция предполага притежаването на определени личностни умения – за пълноценно общуване с хора или за справяне с конфликтни ситуации на работното място и много други. Ако сте служител, който иска да се развива на работното си място, то умението за работа с хора ви е наистина необходимо и трябва да бъде с висок приоритет за вас. Това е валидно за почти всяка една сфера на работа.

В свят, в който трябва да тичаш, за да останеш на едно място, ученето и усъвършенстването са един непрестанен процес. Независимо дали сте работодател, или служител – не забравяйте, че обучаваните служители много по-лесно се адаптират към променящите се условия в работната среда. И това ги прави много по-ефективни и ценни.

Затова не спирайте да се учите и да помагате на всеки, който има желание да се развива и усъвършенства.