Период на прием: септември 2025 г. – ноември 2025 г.
Териториален обхват: Цялата територия на Република България
Допустими кандидати
Допустими кандидати са земеделски стопани и групи и организации на производители.

Допустими разходи
1. Инвестиционни разходи:
1.1. Разходи за материални инвестиции за:
1.1.1. строителство или обновяване на сгради и на друга недвижима собственост, използвана за земеделското производство, включително такава, използвана за опазване компонентите на околната среда.
1.1.2. закупуване, включително чрез финансов лизинг, и/или инсталиране на нови машини, съоръжения и оборудване, необходими за подобряване на земеделския производствен процес, включително свързани с опазване на околната среда както и производство на енергия от ВЕИ за собствено потребление.
1.1.3. създаване и/или презасаждане на трайни насаждения, включително трайни насаждения от десертни лозя, медоносни дървесни видове /за производство на мед/ и други бързо растящи храсти и дървесни видове, използвани за производство на био-енергия.
1.1.4. закупуване на съоръжения, прикачен инвентар за пчеларство и съответно оборудване, необходимо за производството на мед и други пчелни продукти, както и за развъждането на пчели-майки, включително чрез финансов лизинг.
1.1.5. закупуване на земя, сгради, помещения и друга недвижима собственост, необходими за изпълнение на проектното предложение, предназначени за земеделските производствени дейности и/или за създаване/презасаждане на трайни насаждения
1.1.6. закупуване, включително чрез финансов лизинг, на земеделска техника и специализирани земеделски транспортни средства, като например: цистерни за събиране на мляко, хладилно оборудване за транспортиране на продукция, оборудване за транспортиране на живи животни и птици и др.
1.1.7. рехабилитация на съществуващи и изграждане на нови съоръжения и оборудване за напояване, включващи изграждането на нови и подобряване на съществуващи мрежи в стопанствата, включително кладенци и съоръжения за съхранение на вода, както и закупуване на техническо оборудване за тяхната експлоатация, включително нови тръбопроводи, системи за капково напояване, инсталации за дъждуване, помпени станции, техники/съоръжения за съхраняване/опазване на водата, и др.
1.2. Разходи за нематериални инвестиции за:
1.2.1. достигане на съответствие с международно признати стандарти, свързани с въвеждане на системи за управление на качеството в земеделските стопанства, въвеждане на добри производствени практики, подготовка за сертификация.
1.2.2. закупуване на софтуер, включително чрез финансов лизинг.
1.2.3. ноу-хау, придобиване на патенти права и лицензи, за регистрация на търговски марки и процеси, необходими за изготвяне и изпълнение на проекта.
2. Общи разходи – Разходи, свързани с проектното предложение, в т.ч. разходи за предпроектни проучвания, такси, хонорари за архитекти, инженери и консултанти, консултации за екологична и икономическа устойчивост на проекти, проучвания за техническа осъществимост на проекта, извършени както в процеса на подготовка на проекта преди подаване на проектното предложение, така и по време на неговото изпълнение.

Финансови условия
- Максималният размер на допустимите разходи е до 1 000 000 евро за индивидуален кандидат и до 2 000 000 евро за група/организация на производители.
- Максималният размер на допустимите разходи за инвестиции в земеделска техника: до 450 000 евро и 750 000 евро за група/организация на производители.
- Общият максимален размер на допустимите разходи за интервенция ІІ. Г.1 и ІІ. Г.1.1 е до 1 800 000 евро и 2 000 000 евро за група/организация на производители.
- Общият максимален размер на допустимите разходи за интервенция ІІ. Г.1 и ІІ. Г.1.1 за инвестиции в земеделска техника за индивидуален кандидат е до 700 000 евро и 800 000 евро за група/организация на производители.Втори етап в размер на 15 000 евро: след установяване на правилното изпълнение на бизнес плана.
Финансова помощ – 50 % от размера на одобрените разходи
Какъв е процесът по кандидатстване?
-
Безплатна консултация
Правим лична подробна консултация, в рамките на която Ви запознаваме в детайли с условията и процедурата за кандидатстване по програмата.
-
Предварителна оценка
Оценяваме потенциала на предприятието Ви да се класира за безвъзмездно финансиране като правим предварителна прогноза за броя точки, които може да получи проектът, според публикуваните критерии за оценяване.
-
Подготовка на документи
Подготвяме Формуляр за кандидатстване, Бюджета по проекта и Декларациите, които се подават за оценка.
-
Избор на доставчици
След като проектът е удобрен за безвъзмездно финансиране, организираме процедурите за избор на доставчици по проекта.
-
Междинни и финални отчети
Подготвяме междунните и финалните отчети, както и завките за изплащане на финансовата помощ.