Социалното предприемачество и ползите от него

Социалното предприемачество привлича все по-голям брой таланти, ресурси и внимание.

Въпреки популярността, която добива обаче, информираността какво точно е социално предприемачество продължава да е много ниска. В резултат на това много дейности са поставяни под общ знаменател. Някои казват, че тази терминология обобщава всички добри практики и действия, докато други са в търсене на адекватно определение на социалното предприемачество. И двете страни имат своите причини за това.

Интересът към тази сфера нараства лавинообразно и се радва на все по-голямо внимание от различните сектори на пазара. Дори е все по-често спряган в медийното пространство и от управляващите.

Причините за популярността на социалното предприемачество са безброй.

На първо място всеки един социален предприемач веднага заинтригува с историите как и защо е стартирал този тип бизнес и какви са дейностите, които извършва. Хората са положително настроени към това предприемачество и пример за това е миналогодишното Нобелово отличие, което беше връчено на Мухаммад Юнус за постижения, сходни до тези, които хората намират за завладяващи при Стив Джобс. Тези изключителни хора завладяват с брилянтните си идеи и някак напук на всички шансове успяват да създадат продукти, които значително да подобрят живота на хората.

Въпреки че потенциалните ползи, предлагани от социалното предприемачество, са известни на хората, промотиращи и финансиращи тези дейности, истинската цена на това, което правят социалните предприемачи, за да постигнат този успех, е малко позната. Единственото нещо, за което бихме могли да сме сигурни, е това, че определението за социално предприемачество е несигурно. В резултат на това социалният бизнес събира в себе си всички видове обществено полезни дейности.

В определени случаи това обединяване на много дейности под шапката на социалното предприемачество може да бъде много положително.

Социалният сектор често е добре финансиран и по този начин достигат ресурси и до бизнеси, които иначе трудно биха се справили. Но получават подкрепа, защото се считат за социално предприемачество. Затова може би е добре да оставим дефиницията за социално предприемачество отворена.

Социалното предприемачество е толкова привлекателно точно защото обещава много – да бъдеш полезен на обществото, но и на себе си.

Това обещание обаче може да се развали, ако в сектора влязат твърде много бизнеси, които не споделят тези ценности. Тогава ядрото и силата на социалното предприемачество ще бъдат сериозно застрашени. Това е и една от причините мнозина да смятат, че е необходимо ясно и точно определение на този вид предприемачество, за да може по-лесно да се определя реалната степен на социалност в даден бизнес. Ако това се постигне, е много възможно този сектор да започне да се разраства още по-бързо и още по-качествено.

Все пак е добре всяко определение на социално предприемачество да започва с думата ‘предприемачество’. Думата ’социален’ просто определя предприемачеството. Ако то няма ясно дефинирано значение, обогатяването му като социално няма да е от голямо значение. Социалните предприемачи оперират в неправителствения сектор, изхождайки от личната си нужда да бъдат полезни на обществото. И точно заради това и наистина успяват да бъдат.

Социалното предприемачество има себе си смесица от значения.

От една гледна точка, то е способност да предусещаш възможности, мислейки извън границите на утвърденото, съчетавайки го с твърдата решителност да донесеш нещо ново на света. От друга гледна точка обаче, социалното предприемачеството изисква още по-голямо търпение и още по-голяма упоритост, защото социалните дейности изискват повече време, преди реалното им въздействие да бъде видяно и усетено.

Социалното предприемачество се състои от три основни компонента:

  • (1) разпознаване на несправедливост, която е причина за неравновесие или страдание в обществото;
  • (2) идентифициране на възможности в тази несправедливост и разработване на план за социална дейност, която може да върне равновесието в това общество;
  • (3) създаване на ново, стабилно равновесие, намирайки потенциал да се подобри състоянието на целевата група, както и създаване на устойчива екосистема, която да осигури едно по-добро бъдеще.

Социалното предприемачество привлича все по-голям брой таланти, ресурси и внимание. Именно защото то наистина работи за нашето общо по-добро утре.